پروتز های متحرک


پروتزهای متحرک را در ۴ گروه مجزا می توان بررسی کرد:

۱. دست دندان های متکی بر ایمپلنت(overdenture):

جدیدترین نوع دست دندان های متحرک و کارآمدترین آن ها می باشند.
معمولاً از ۲ تا ۴ ایمپلنت در هر قوس فکی استفاده می شود و سپس دست دندان بر روی ایمپلنت ها ساخته می شوند.
قطعات ایمپلنتی روی پیچ ایمپلنت(فیکسچر) و دست دندان به صورت دگمه فشاری ،بر روی هم می نشینند و بهم گیر میکنند و در موقع درآوردن  دست دندان نیز با کشش دست دندان توسط بیمار از هم جدا می شوند.
علت استفاده از ایمپلنت ها در زیر دست دندان ها،نبودن گیر کافی در دنچرهای قدیمی می باشد. در فرم قدیمی دست دندان ها،ثبات و گیر کافی در بیشتر موارد مطلوب نیست و یا اینکه بعد از مدتی استفاده در اثر تحلیل استخوان ،ثبات و گیر اولیه از بین می رود.
با تعداد کم ایمپلنت علاوه بر تامین گیر و ثبات بهتر دست دندان ها ، هزینه های بازسازی کامل فک توسط ایمپلنت و روکش های ثابت نیز کاهش پیدا می کند.
اما بی شک بازسازی کامل بی دندانی همراه با ایمپلنت و پروتز ثابت روش بهتر اما پرهزینه تری است.


۲.دست دندان های متحرک(بدون اتکا بر ایمپلنت):
معایب این درمان در توضیحات بالا مورد بررسی قرار گرفت،اما آماده سازی سریع تر و هزینه کمتر در مقایسه با نوع متکی بر ایمپلنت،باعث شده که این نوع درمان سنتی،هنوز هم در بیماران دچار بی دندانی، مورد استفاده قرار بگیرد.

۳.دست دندان کروم کبالت:
در صورتی که فرد دچار بی دندانی کامل نشده باشد ولی تعداد زیادی از دندان هایش را از دست داده باشد و به دلایل مختلف،قصد استفاده از پل های پروتز ثابت(بریج ها) و درمان ایمپلنت ،وجود نداشته باشد،از این نوع پروتز متحرک استفاده می شود.
بعلت صفحه فلزی کروم کبالتی،نسبت به دست دندان های آکریلی،کمتر دچار شکستن می شوند و با توجه به تکیه بر دندان های باقی مانده بیمار از ثبات و گیر بهتری نسبت به دست دندان های غیر متکی بر ایمپلنت برخوردار می باشند.

۴.دندان های مصنوعی تکه ای(فلیپر):
چند دندان مصنوعی توسط ماده ای به نام آکریل به هم چسبانده شده و در فضای بی دندانی به صورت موقت ،قرار می گیرند.
این نوع پروتز متحرک کاربرد کوتاه مدت و موقت دارد و به هیچ عنوان نباید در بلند مدت مورد استفاده قرار بگیرد،چرا که در زمان طولانی استفاده، با از بین بردن استخوان فک در آن ناحیه،امکان درمان اصولی پروتز دندانی چه در ایمپلنت ها و چه در بریج ها را کاهش می دهند.